اخبار حمل‌ونقلاخبار شرکت

همکاری ها و روابط تجاری با کشور ترکمنستان گسترش می یابد

با افتتاح پل مشترک مرزی کشور ایران و ترکمنستان ، با عنوان پل دوستی ، همکاری ها و روابط تجاری با کشور ترکمنستان گسترش می یابد

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ، غلام عباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در مراسم افتتاحیه این پل گفت:ترکمن ها با ما نه تنها همسایه؛ بلکه خویشاوند هستند.

وی افزود: این پل دومین پروژه عمرانی مشترک مرزی بین دو کشور ایران و ترکمنستان است که با هدف گسترش ترانزیت جاده ای و افزایش حمل و نقل جاده ای ایجاد شده است و امید می رود که پس از این در کنار توسعه ترانزیت و حل مسائل مربوط به آن بتوانیم حمل و نقل مسافر را نیز از سربگیریم و مشکلات را برداریم.

ارباب خالص افزود: پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا ، قطعا شاهد جهش بزرگی در تمامی امور در کشور خواهیم بود که یکی از آن ها توسعه همکاری ها و روابط با کشور ترکمنستان است؛ موضوع ترانزیت، حمل و نقل جاده ای و برقراری تردد گردشگر و مسافر از جمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اعلام اینکه ترکمنستان نگاهش به ایران و به ویژه خراسان رضوی به گونه ای است که بتواند تمامی نیازهای خود را از طریق مرز مشترک موجود برطرف کند؛ اظهار داشت: ایران آمادگی کامل خود را برای از سرگیری همه جانبه روابط با کشور ترکمنستان را اعلام کرده است .

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در این مراسم  اظهارداشت : افتتاح پل دوستی  ، توسعه همکاری های دو کشور به ویژه برنامه های اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۷سال پیش ، پلی احداث شد که به صورت یک طرفه طراحی و ساخته شد و امروز با افتتاح پل دوستی هدف تداوم و گسترش همکاری های دو کشور را در پیش خواهیم داشت.

اکبری تصریح کرد: این پل قطعا متعلق به شهدای انقلاب، شهدای مرزبانی ، جنگ تحمیلی و دفاع از حرم است که در این نقطه صفر مرزی ساخته شده و خون آن شهدا بود که پاسدار این دیار و مرزو بوم بوده است و با بهره برداری از این پل امیدواریم رویدادهای  خوبی حادث شود.

بهشتی منفرد مشاوروزیر و مسوول نمایندگی وزارت امورخارجه در شرق کشور نیز در مراسم افتتاحیه پل دوستی گفت: پل دوستی یا پل مشترک کامیونی مرزی بین سرخس ایران و سرخس ترکمنستان، راهی است که ترانزیت دو کشور را افزایش و گسترش خواهد داد.

وی از رایزنی های خوبی بین وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت های کشور دو کشور خبر داد و افزود: این رایزنی ها موجب شد تا بتوانیم عملیات افتتاح رسمی این پل را داشته باشیم.

بهشتی منفرد این پروژه مشترک راه را پروژه ای برای توسعه همکاری های دو کشور دانست و گفت: ترانزیت در منطقه به ویژه در میان کشورهای همسایه اهمیت ویژه ای دارد که در استراتژی های دو کشور ترکمنستان و ایران قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پل قبلی ظرفیت تبادل کامیون و حجم ترانزیتی پایینی داشت اما خوشبختانه پل دوستی در راستای تامین منافع ملی و برطرف کردن کاستی ها و مشکلات ترانزیتی منطقه است و با ظرفیت ترانزیتی قابل قبولی به بهره برداری می رسد.

ابراهیم نصری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی نیز در مراسم افتتاح این پل ضمن قدردانی از تلاش های دوکشور برای ساخت و بهره برداری از این پل اظهار داشت: افتتاح پل دوستی موجبات افزایش مبادلات تجاری و اقتصاد دو کشور را فراهم خواهد کرد و می بایست از این زیرساخت فراهم شده برای بهبود شرایط اقتصادی دو کشور بهره گرفت .

وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در آینده حجم ترانزیتی روزانه ۵۰۰دستگاه کامیون و تریلر را شاهد باشیم و ساکنان مرزی دو کشور و همچنین در سطح کلان نیز مردم ایران و ترکمنستان از منافع این پروژه عمرانی اقتصادی استفاده کنند.

رجبی مقدم فرماندار سرخس نیز در این مراسم یکی از مبادلات بین کشورها را مبادلات جاده ای و ریلی دانست و اظهار خرسندی کرد که سرخس به عنوان یک شهر مرزی از هر دو این زیرساخت های ترانزیتی برخوردار است.

وی از وجود جاده ابریشم و اهمیت جایگاه ویژه این منطقه یاد کرد و افزود: پل دوستی ، سازه مهمی است که بر رودخانه تجن احداث شد و امروز به بهره برداری رسید.

رجبی مقدم اظهار امیدواری کرد: با پایان بیماری کرونا بتوانیم ارتباطات بین دو کشور را گسترش داده و از این زیر ساخت های مناسب برای توسعه همکاری ها بهره مند شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا